Spijt, Nederland & Keti-Koti


Mijn prachtige Amsterdam, de mooie grachtengordels, hetgeen wat Amsterdam tot mijn thuis maakt…
Op 1 juli 1863, precies 150 jaar geleden, werd slavernij afgeschaft in de Nederlandse koloniën. Deze mensen werkten vooral op plantages waar suiker, koffie, cacao en katoen werden geproduceerd. 
De mooie grachtengordels zetten mij afgelopen maandag aan het denken. Dat zij daar überhaupt staan, hebben wij met z’n allen te danken aan de ‘succesvolle’ Gouden Eeuw (en jawel, we schrijven het met hoofdletters, zo trots als dat we zijn). De tijdperk zoals Nederland nooit tevoren had meegemaakt, een periode vol rijkdom en luxe.
Een periode, mede mogelijk gemaakt over de rug van anderen, zwarten, niet-blanken, dus slaven. Hoe trots kun je zijn op een periode vol roem, pracht en praal, terwijl anderen ervoor hebben moeten boeten tot bloedens toe?

'Diepe spijt en berouw' zou Nederland nu voelen over de ‘schandvlek’ in de Nederlandse geschiedenis. Is dat echt zo? Nederland, wij met z'n allen hebben enorme spijt. Als je de termen keti koti, slavernij, maandag, 1863 zou laten vallen, zal er bij een meerderheid waarschijnlijk geen belletje rinkelen. Jammer en triest, we zouden ons moeten schamen.

Ik herinner me mijn geschiedenislessen nog wel. Gouden Eeuw, VOC, specerijen, prachtige periode. En ohja, er waren ook slaven ed., kwam even ter sprake en het verdween weer. Zo erg leek het niet te zijn, in ieder geval, de informatie over de 'mensonterende situaties' is mij niet bijgebleven. Waarom? Omdat ik het nooit zo heb gelezen. Want vroeger was dat normaal, en ook al vinden wij het nu helemaal niet okey, toch schrijven we erover, alsof het prima was dat het zich ooit heeft afgespeeld.

Wel fijn, dat de Surinaamse president a.k.a moordenaar, ex-dictator en crimineel, ons, Nederland laat weten dat hij ons wel zou willen vergeven voor het duistere verleden. Wat een aardige man is hij ook. Wellicht heeft hij er belang bij dit zo openlijk te zeggen. Want wat boeit een ex-dictator nou wat er ooit met z’n bevolking is gebeurd, als hij zelf een hoop moorden op z’n geweten heeft.
Misschien had het meer indruk gemaakt, als hij dit vanachter de tralies had gezegd.


Wat versta jij onder 'vrijheid'? Wat betekent 'vrij zijn' voor jou?
Laat jouw reactie achter bij de comments!
 


Reacties

  1. kijk hoe goed je kan schrijven ik hoop dat je wordt ontdekt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha Dankjewel! Dit waardeer ik enorm. wie weet wat de toekomst brengt...

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

'Criminaliteit onder vrouwen is te lang gebagatelliseerd

Parijs in 1 dag