Zwarte Piet, wie kent hem niet?

Na het doen van onderzoek naar de vermeende gifgasaanvallen in Syrië, heeft de VN zich gewijd aan een ander belangrijk, wereldwijd interessant probleem; Black Pete, beter bekend als Zwarte Piet.
De Verenigde Naties zijn een onderzoek gestart naar de vraag of zwarte piet racistisch is en heeft Nederland om opheldering gevraagd over de viering van het sinterklaasfeest nadat zij klachten hebben ontvangen.

De vraag focust zich dus op het gegeven of zwarte piet racistisch is. Is zwarte piet racistisch? De vraag is dus niet of de blanke man racistisch bezig is als zwarte piet telkens wordt aangehaald met het sinterklaasfeest. Nee, is zwarte piet racistisch bezig. Daar gaat de vraag over en iedereen lijkt de vraag niet te begrijpen. Of ik ben de enige die de vraag wel begrijpt. Maar natuurlijk valt aan te voelen dat een zwarte man wellicht nooit racistisch kan zijn, dus de vaag zou haast wel moeten gaan over de blanke man die wellicht racist is door zich voor te doen als een zwarte man tijdens het sinterklaasfeest.

Ik begrijp waar de discussie over gaat. Maar ik begrijp niet waarom wordt aangehaald dat zwarte piet altijd maar een beetje een dommig, onderdanig typetje is. Ik weet niet of deze mensen wel eens naar de 'club van Sinterklaas' hebben gekeken, maar ook in alle andere soortgelijke programma's komen pieten in alle soorten, maten en lengtes voor. Van dom tot slim, van actief tot lui, man, vrouw en kind. Het zijn net mensen, die pieten.

Ik ben ook opgegroeid met het sinterklaasfeest, het werd gevierd op school. Wij konden een 'pietendiploma' halen en die kreeg je alleen als je goed kon klimmen, springen, hangen, dus met andere woorden cool genoeg was. Zwarte piet was cool en hij was belangrijk omdat die oude man (sinterklaas) in zijn eentje niet alle kindjes van cadeaus kon voorzien. De geur van pepernoten, speculaas en mandarijntjes nemen mij terug naar mijn jeugd, naar oude, fijne herinneringen. Ik heb zwarte piet nooit verward met een Surinamer, Antilliaan of een ander getint persoon. Kinderen zijn slimmer dan we denken. De denkfouten worden doorgaans gemaakt door ouderen. Als je een kind van kleins af aan niet mee laat doen met het feest om verschillende redenen, en inprent dat de blanken getinte mensen minder waardevol vinden omdat zij hen als slaven zien of behandelen, dan begrijp ik ook heus dat je er als kindje een minder fijne ervaring aan overhoudt.
Ik moet wel zeggen dat ik het er overdreven vind uitzien om zwarte pieten geheel in de schmink te zetten, een paar vegen aan roet moet voldoende zijn lijkt mij. En misschien moet een zwarte piet ook vuile kleren aan, want dat voldoet aan het verhaal van het roet. Of, is dat dan nog racistischer? Komt dat dan over als; de zwarte man is arm en vuil?
Het sinterklaasfeest is een echt Hollands feest, een traditie. Nu de VN zich ook met de discussie mengt is er al snel een 'wij' en 'zij' verhaal ontstaan. Mensen van binnen- en buitenland proberen iets kwetsbaars, iets wat zo eigen is af te pakken. Begrijpelijk dat dit overkomt als een aanval en dat mensen dan een fel standpunt gaan innemen of een beschermend attitude gaan vertonen. Dit onderzoek, of de aankondiging hiervan had makkelijk na het feest kunnen plaatsvinden, dan waren de gemoederen niet zo hoog opgelopen en waren er menig kindjes niet in verwarring gebracht en waren er ook geen mensen bedreigd en/of (nog meer?) gediscrimineerd. Want wat we nu zien is dat er fronten worden gevormd, dit versterkt alleen maar het wij/zij verhaal. Als dit feest een feest van allen is, moeten we samen een zijn. Een feest is een sociaal gebeuren, laten we het leuk proberen te houden voor een ieder. Straks belanden we nog in een situatie waarin we ons gaan afvragen of we ook racistisch zijn als we openlijk aangeven dat we van pepernoten en speculaas houden. Deze twee zijn immers samengesmolten met het sinterklaasfeest en dat feest heeft weer een link met zwarte piet en dat mag niet...
Discriminatie, racisme anno 2013 o.g.v. huidskleur/afkomst mag niet. Absoluut niet meer, nooit meer. Maar gezien we dit feest al jaren, heel veel jaren hebben, vraag ik me af of dit feest heeft bijgedragen aan een negatief beeld over mensen met een getint huidskleur. En, ik vraag me ook af, waarom men na jaren juist nu besluit om hier een punt van te maken. Het is wel mooi dat wij 1 kunnen zijn als het gaat om een nationaal feest, maar er niets voor voelen om iets te betekenen voor alle doden die elders vallen, gewoon meestal blanken overigens. Ergens in het Midden-Oosten, daar ergens ja.

Waarom beslissen volwassenen eigenlijk over een kinderfeest? We verkeren in een tijd waarin het noodzakelijk blijkt dat er bepaalde zaken gewoon anders moeten, we zijn toe aan verandering. De VN heeft het over ''Youth Participation'' en over allerlei andere mooie termen en wijst erop de inbreng van jongeren belangrijk te vinden en hen te laten participeren in het groter geheel.
So, let the youth decide, zou ik zeggen.




Wat is jullie mening rondom de pietendiscussie? Laat je reactie achter bij de comments!

Reacties

  1. Ik word echt ziek van dit hele zwartepiet hype.. Overal.. Op school( studeer maatschappijleer), in de kranten, op de radio.. Onderling tussen mensen. Alsof er geen belangrijke kwesties zijn.. Verder ben ik het met je eens.. Ook herinneringen van vroeger. Ik heb mister black pete geassocieerd met racisme. Juist nu de kinderen ook oppikken wat er aan de gaande is, kan het beeld wat de kinderen hebben tegenover zwarte pieten veranderen..

    Dit doet me denken aan agendasetting theorie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. İk ben dan ook bang dat iets wat niet speelt wordt ingeprent bij jonge zieltjes.

      Verwijderen
  2. Dit is een belangrijk gebeuren.

    Het staat namelijk voor:

    Wil Nederland Wel of Niet een racistische natie blijven?

    Als NL blijft vasthouden aan aanblijven van de zwarten als knechten voor hun nazifeestje, dan moeten Turken en andere niet-Nederlanders rekenen op voortduren van discriminatie op de arbeidsmarkt, bij de rechters, enz.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Discriminatie bij de rechters? Wat bedoel je daar precies mee?

      Verwijderen
  3. Boktan gundem yaratmakta ustune yok bu medya da

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ben alleen maar blij dat ik mijn kinderjaren in de jaren 90 hebt doorgemaakt, het gaat er niet beter op worden in de toekomst en dat geldt zo'n beetje voor alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt inderdaad alsof vroeger alles veel beter en vooral gezelliger en menselijker was.

      Verwijderen
  5. dat was het ook :)

    daarom vind ik ouder worden vreselijk, elk nieuw jaar brengt nieuwe ellende met zich mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kop op!
      Mooie tijden staan op ons te wachten, echt waar

      Verwijderen
  6. Van kleins af aan worden de hollandse blonde riddersn aangeleerd tot racisme.

    Hoe pijnlijk is dit wel niet voor de Afrikaanse volkeren om dit als traditie terug te zien bij de Hollanders?

    Belachelijk dit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vindt u? Ik heb ook meerdere malen het feest meegemaakt en zou mezelf, nu ik volwassen ben, niet typeren als een racist.

      Verwijderen
  7. Twee vragen.

    Heb jij bovenstaande tekst geschreven?
    Ben jij een Turk of Nederlander?

    Ik krijg het idee dat het door een Nederlander is geschreven namelijk ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Waarom zwarte piet racistisch is.

    -Omdat Nederland/Nederlandse publieke opinie zich in de kwestie rondom (Noord-)Cyprus nooit de Turken gelijk heeft gegeven.

    -Omdat Nederland/Nederlandse publieke opinie zich in de kwestie rondom de Armeense ''Genocide'' nooit heeft toekunnen geven dat er Turkse en Koerdische burgers door Armeniërs en Grieken zijn vermoord. En dan hebben we het nog niet eens over de gigantische aantallen waarin dat is gebeurd. Altijd hard schreeuwen over Armeense doden, maar wanneer het op Turkse of Koerdische doden aankomt zwijgen en ontkennen.

    -Omdat Nederland/Nederlandse publieke opinie zich in het conflict tussen Turkije en de PKK altijd sympathie heeft gevoeld voor de PKK. Dit laten ze alsmaar merken in hun pro-PKK nieuws, documentaires, boeken enzovoorts.

    -Omdat Nederland/Nederlandse publieke opinie altijd een schrikbeeld creëert over christenen in Turkije. Als je Nederlands nieuws en boeken leest, documentaires bekijkt en de reacties van Nederlanders hoort, krijg je het idee dat christenen in Turkije geen bestaansrecht hebben, dat ze massaal op straat afgeslacht worden enzovoorts. Natuurlijk hebben de christenen in Turkije het niet perfect, maar zo slecht ook weer niet.

    -Omdat Nederland/Nederlandse publieke opinie zich in onenigheden tussen Turkije en Israël altijd aan de kant van Israël staat en niet kan toegeven dat zo nu en dan Israël ook fouten maakt: Mavi Marmara-incident. Waren het echt terroristen op die boot? Waren ze echt bewapend? Of zijn het 9 burgers die zijn vermoord door IDF? Nederland(se publieke opinie): ''Het waren terroristen! Moesten ze maar niet daarheen gaan!''

    -Omdat Nederland/Nederlandse publieke opinie zich in in onenigheden tussen Turkije en Iran, gek genoeg, partij kiest voor Iran. Serieus wtf?

    De lijst kan zo doorgaan, maar weet je wat er bijzonder is aan bovenstaande punten? HET HEEFT NIETS MET NEDERLAND TE MAKEN, MAAR WEL ALLEMAAL MET TURKIJE. Blijkbaar haat Nederland/Nederlandse publieke opinie ons zó erg!

    Zo beste Turken, DAAROM is zwarte piet dus RACISTISCH.
    En dan hebben we het nog niet eens over de werkelijke redenen waarom het racistisch is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp de punten die je opsomt, alleen laat je wel merken dat er bijna geen ruimte is voor andere opvattingen vanwege je felle benadering. Als je iets/iemand met beschuldigingen benadert is er grote kans dat de ander in de verdediging schiet. İk denk niet dat we dan tot een vreedzame, zinvolle oplossing komen.

      Antwoord op je overige vragen:
      İk ben zowel Nederlander als Turk, bezit een dubbele nationaliteit. Geboren en getogen in Amsterdam, mijn roots liggen in Trabzon.
      En ja, dat artikeltje is geschreven door mij, Betul.

      Verwijderen
  9. Maak zwarte piet minder knecht en zwart dan komt het goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ongelooflijk goed geschreven, dit moest in de krant komen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

'Criminaliteit onder vrouwen is te lang gebagatelliseerd

Spijt, Nederland & Keti-Koti

Parijs in 1 dag