Je bent wat je eet
Copyright Melk&Dadels |
Eten betekent niet enkel dat men zichzelf voedt. Er zijn onder
andere tal van sociaal-culturele en historische elementen die van invloed zijn
op wat we eten, wat we lekker vinden, hoe we eten en waarom we iets al dan niet
eten. Een voedingsmiddel is meer dan alleen maar een product, zo kan het dienen
als statussymbool of kan het de identiteit van een individu reflecteren, wat
een reden kan zijn waarom iets wordt genuttigd. Mensen laten door hun eten en
drinken zien dat ze tot een bepaalde cultuur behoren. Kikkerbillen in Europa, insecten
in Afrika, hondenvlees in Azië…Zelfs de Franse keuken kan met zijn oesters,
escargots, niertjes, schimmelkazen e.d. de rest van de wereld de kriebels
bezorgen. ‘Om als ‘eetbaar’ te gelden, moet een bepaald soort voedsel vooral
cultureel, misschien zelfs meer dan biologisch, als dusdanig worden beschouwd. 'Zowel
de sociale rol van voeding, als de familiale, regionale of religieuze gewoonten en de symbolische waarde van bepaalde voedingswaren zijn
even goed elementen die in mindere of meerdere mate het gedrag van een individu
kunnen beïnvloeden, en dat al vanaf de geboorte’, aldus het onderzoeksrapport
van OIVO, Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikers Organisaties. Sommigen houden
vast aan hun eigen eetcultuur om zich te onderscheiden van de cultuur waarin ze
leven. Samen eten bevordert tevens het sociale contact tussen mensen onderling.
Zo worden tijdens het samen tafelen met de familie bepaalde waarden en normen
van generatie op generatie overgegeven. Samen eten leert ook wat wel of niet
acceptabel is in gezelschap, op deze manier worden sociale banden zowel in
stand gehouden als versterkt. Uit onderzoek van LEI
Wageningen UR, een onafhankelijk onderzoeksinstituut, blijkt een wezenlijk
verschil te bestaan met betrekking tot consumptie tussen de eerste en tweede
generatie Turken,
Marokkanen en Surinamers. Zo blijkt dat vooral nieuwe Nederlanders hun
consumptie hebben verwesterd, voornamelijk uit gemakzucht. Traditionele
gerechten die vaak erg bewerkelijk zijn, en die dus veel tijd eisen bij het
bereiden ervan, worden doorgaans enkel in het weekend bereid of bij de ouders thuis
gegeten. Vaak wordt er gekozen voor de gemakkelijkere, westerse gerechten zoals
bijvoorbeeld Italiaans. Indien dergelijke gerechten worden klaargemaakt, wordt
er wel een traditionele smaak aan toegevoegd. Voeding speelt een leidende rol
als het gaat om gastvrijheid, deze wordt getoond door het eten dat wordt
voorgeschoteld aan gasten en de hoeveelheid ervan, aldus het onderzoek. Eten is
cultuur. En cultuur moet je koesteren, onderhouden, behouden en vooral uitdragen.
‘Traditioneel werden recepten mondeling doorgegeven van generatie naar
generatie, van moeder op dochter of zoon, en steeds verder geperfectioneerd. De
gerechten van onze moeders zijn een deel van onze geschiedenis. De geuren,
kleuren en smaken brengen bijzondere herinneringen naar boven. Deze authentieke
gerechten zijn ons culinair erfgoed en mogen niet verloren gaan’, aldus ‘Melk
en Dadels’. ROSE stories heeft samen met
kok en kookboekenauteur Nadia Zerouali besloten een kijkje te laten geven in de
keukens, de families en de cultuur waar we anders misschien helemaal niet voor
open zouden staan, waar we op eigen kunnen misschien wel niet in durven toe te treden.
Eten, is eigenlijk vooral delen. En dat is ook de visie van het kook- en
verhalenboek ‘Melk en Dadels-100 geheime recepten van Marokkaanse moeders. De recepten zijn van belang, maar het zijn de
moeders die zelf de speciale ingrediënten vormen en die in het zonnetje worden
gezet. Het zijn zij, die ‘alles op z’n lekkerst’ kunnen maken. Het zijn ook
weer zij, die een hand uitreiken naar andere culturen, opdat er van elkaar kan
worden geleerd.
Reacties
Een reactie posten