Help, ik ben gehackt?!

Je bent heerlijk op vakantie, geniet van het leven en komt terug met een heleboel verhalen en avonturen die je hebt beleefd. Eenmaal terug begint het dagelijkse leven weer. Ook het checken van je mails hoort bij deze bezigheden. Na meerdere aanmeldpogingen gedaan te hebben, lukt het je uiteindelijk een code op te vragen door deze aan je telefoonnummer te koppelen. Je durft het eigenlijk niet aan, je mailbox zal nu wel vol zitten na je vakantie. Het moment van de waarheid; je mond valt open, je begrijpt het niet, vindt het raar en heel apart... Je hebt namelijk geen één mail ontvangen. Niet eens van die irritante reclamemails?! Je begint je instellingen zorgvuldig door te nemen en jawel, er is een onbekend e-mailadres aan jouw e-mailadres gekoppeld, je bent gehackt!

Je herstelt je gegevens, koppelt deze aan een betrouwbaar e-mailadres en binnen enkele dagen stromen er allerlei betalingsherinneringen met incassobedreigingen binnen van allerlei producten die jij nooit hebt besteld. Je bent slachtoffer van internetfraude, een cybercrime. Een ander heeft jouw identiteit overgenomen en spullen besteld. Dat kan bijvoorbeeld met een online machtiging zonder handtekening. Gezien je de spullen niet hebt ontvangen, zijn de producten elders afgeleverd en jij draait op voor de kosten. Dat gaan we niet laten gebeuren. We doen beroep op artikel 231-b van het Wetboek van Strafrecht en doen aangifte. Probeer dan wel zoveel mogelijk bewijs te verzamelen, bij voorkeur op papier. De volgende tips zullen je aardig op weg helpen:

  • Stap 1: Bel de instantie/onlinewinkel in kwestie op en maak kenbaar dat er namens jou een bestelling is geplaatst en dat jij hiervoor nooit toestemming hebt verleend. De meeste online winkels nemen fraude gelukkig serieus. Vaak wordt het incasso of betalingsdatum dan  opgeschort of stopgezet.

  • Stap 2: Vraag het afleveradres van de producten op. Met fraudezaken is het meestal zo dat een huis dat te huur of te koop staat als afleveradres wordt gebruikt. Je kunt de eigenaar of adverteerder opbellen om te vragen of het huis in een bepaalde periode verhuurd is geweest.

  • Stap 3: Met e-mail-accounts is het doorgaans mogelijk om je "meest recente activiteiten" in te zien. Iemand die meerdere keren op jouw account heeft gezeten, zal een spoor hebben achtergelaten. Bij elke activiteit staat namelijk een ip-adres vermeld. Elke computer die is aangesloten op het internet is door dit unieke ip-adres waarmee zichtbaar voor alle andere computers die aangesloten zijn op het internet.

  • Stap 4: Als je financieel bent benadeeld door andere instanties omdat je allerlei herinneringsmails niet hebt gezien, omdat deze zijn onderschept, kun je dat ook toevoegen aan je bewijsmateriaal.

  • Stap 5: Met getuigen, telefoonafschriften (op deze staan ook locaties vermeld) en eventuele reistickets kun je je verhaal sterker maken.

  • Stap 6: Maak een afspraak bij je plaatselijke politiebureau en doe altijd aangifte! Stuur vervolgens een kopie hiervan op naar de instantie/winkel.

Dat het om een groeiend probleem gaat blijkt uit het feit dat 2.184 Nederlanders vorig jaar zijn geregistreerd als slachtoffer van een vorm van internetfraude. In totaal werd deze groep voor ruim 12,6 miljoen euro opgelicht, blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk, het nationale meldpunt voor internetfraude. Het precieze aantal fraudeslachtoffers per jaar is moeilijk te meten, omdat slechts een klein deel aangifte doet. Zonde, geen aangifte doen, is stilzwijgend toestemming verlenen.

Ook gepublicieerd in Zaman Vandaag en als blogpost op zamanvandaag.nl 

•Betül Çatal is advocate in spé, beginnend journaliste en pleegzorg ambassadrice. Ze heeft een vergaande passie voor de kleur roze. Volg haar op Twitter: @betul_catal

Reacties

Populaire posts van deze blog

'Criminaliteit onder vrouwen is te lang gebagatelliseerd

Spijt, Nederland & Keti-Koti

Parijs in 1 dag