Verlang naar de zee...

Als derdejaars rechtenstudent is het hoog tijd geworden om mij te oriënteren en te verdiepen in de wereld om mij heen, specifieker gezegd: in de wereld van juristen. Ik heb mezelf dan ook voorgenomen om carrière events, interessante lezingen en bijeenkomsten bij te wonen. Mensen leren kennen, ervaringen opdoen en je netwerkskills verbeteren, altijd handig.

Op 11 juni organiseerde studentenvereniging Anatolia een carrièreavond, 'voor het eerst in hun bestaan', zei de voorzitter. De bijeenkomst vond plaats in het World Trade Center (Zuidas), de locatie op zich bevat al een 'wauw-factor'.
De avond was gericht op studenten die een rechten of economie studie volgden. Vertegenwoordigers van Linklaters, Simmons & Simmons, ABN Amro en Simon en Kucher waren aanwezig om de vragen van studenten te beantwoorden. Zij hadden zelf ook een eigen presentatie voorbereid en tevens vertelden zij waar zij op letten bij het aannemen van mensen. Als jurist heb ik natuurlijk de presentaties van Linklaters en Simmons & Simmons bijgewoond. 
Daar waar Linklaters koos voor een traditionele manier van presenteren (terughoudend en afwachtend), koos Simmons & Simmons ervoor ons omver te blazen met een heleboel enthousiasme. :)
Als ik me op de vertegenwoordigers moet baseren, lijkt het werken bij Simmons & Simmons, naast alle juridische activiteiten, vooral lachen, gieren en brullen! 
The overall message van beide kantoren was 'blijf jezelf, wees jezelf', ook als je solliciteert. Juist het persoonlijke, hetgeen waarmee je je zelf kunt onderscheiden van alle anderen, is voor kantoren meestal doorslaggevend.

Ik vermeld het nu pas, maar de avond begon met een workshop netwerken, verzorgd door Edith Scholte.
Een avond te voren had ik mij een beetje verdiept in deze spreker, van de overigen wist ik immers de namen nog niet. Op YouTube vond ik een filmpje waarin zij vertelde over haar werk, over de kracht van social media, verbindingen leggen en het doen wat goed voelt. De manier waarop zij spreekt over hetgeen waar zij in gelooft, waar zij voor staat..zo goed, zo inspirerend!

Mevrouw Scholte stelde een aantal vragen aan ons, niet zozeer om antwoord te krijgen, maar eigenlijk meer om ons aan het denken te zetten. Netwerk, wat is dat eigenlijk? Heb je jezelf wel eens opgezocht op Google (ik: JA!), wat kun je over jezelf vinden? Hoe wil je eigenlijk te boek staan? Een LinkedIn-account, waar is het eigenlijk goed voor? 
De tijdperk van het papieren adverteren is zo goed als voorbij, stelt mevrouw Scholte. Als jij je niet op het werkveld van social media bevindt, kunnen mensen (werkgevers) jou niet bereiken of van je bestaan af weten. Zorg er dus voor dat je vindbaar bent, laat zien wie je bent en waar je voor staat.

Als je een schip wilt bouwen, roep dan geen mensen bij elkaar om voor  hout te zorgen, de zeilen te maken, orders te geven en het werk te verdelen, maar leer hen te verlangen naar de zee...

De boodschap was duidelijk: als jij iets heel graag wilt, als jij een droom hebt, een ideaal, dan vind je wel altijd je eigen weg. Houd je droom in het vizier en de weg die je volgen zult, zal zichzelf verduidelijken. Probeer de beste versie van jezelf te zijn!

Tijdens haar presentatie, heeft zij gelinkt naar mijn blog. Ik denk dat zij deze op mijn LinkedIn heeft gevonden. Erg leuk! Na de workshop, kwamen verschillende personen op mij af met de vraag 'ben jij het meisje met de blog?'. De kracht van social media, zo zie je maar weer! ^^

Mijn zusje volgt een economie studie, dus zij was ook mee. Na deze avond, hadden we enorme honger. Wat hebben wij een omweg zitten maken! Eerst naar Station Sloterdijk (hier hebben we eerst nog even zitten eten), vervolgens naar het Centraal Station en daarna nog de bus naar huis. Poehoe!
Laat in de avond nog aan de pasta...oei! 
Ik zal de websites van de twee advocatenkantoren hieronder noteren voor het gemak. Er staat een hoop info op de sites, dus als je met een vraag zit, neem dan zeker even een kijkje.
  • Simmons & Simmons: http://graduates.simmons-simmons.com/nl-NL/Dutch-Graduate
  • Linklaters: http://www.linklatersgraduates.nl/
Weten jullie al wat jullie 'later' willen worden? Hoe ziet de toekomst er voor jullie uit, wat hebben jullie over 10 jaar al bereikt? 
Deel je dromen en wensen met mij en anderen door te reageren bij de comments.

Betul Catal

Reacties

  1. Ik sta echt versteld hoe mooi en goed je het kan overbrengen. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Enorm bedankt voor je mooie reactie, bedankt voor je complimenten. Ik ga zeker door! Houd mijn blog dus in de gaten ^^

      Verwijderen
  2. Bedrijven zullen altijd sociaal wenselijk communiceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke column! İk heb totaal niets met rechten of die branche, maar vond dit wel interessant om te lezen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aha, you're a lawyer. I like that. Goed artikel. Tevens een goed voornemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes sir!
      Bedankt voor je reactie & voor je complimenten.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

'Criminaliteit onder vrouwen is te lang gebagatelliseerd

Spijt, Nederland & Keti-Koti

Parijs in 1 dag